Fokus på læring og PBL
Aalborg Universitetsbibliotek har i årtier understøttet AAU med tilbud om biblioteksfaglig undervisning i informationssøgning. I begyndelsen af ’00-erne indtraf dog et markant pædagogisk paradigmeskift i undervisningen, hvor man ændrede fokus fra den mere traditionelle forelæsningsbaserede biblioteksundervisning, til en mere workshop- og vejlednings-baseret tilgang med fokus på projektarbejde, AAU’s PBL-metode og udvikling af de studerendes informationskompetencer. Ny metode og terminologi vandt indpas i bibliotekets tilgang til undervisning og vejledning, stærkt hjulpet på vej af onlinerollespillet SWIM – Streaming Web-based Informations Modules – som universitetsbiblioteket udviklede og forfinede gennem 3 versioner MILE, SWIM og SWIM 2 (international udgave) med støtte fra Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek (DEFF). SWIM introducerede et fasebaseret, procesorienteret design, hvor man igennem en række rollespils-tutorials følger en projektgruppes arbejde fra start til slut. Projektgruppen stilles overfor en række valg undervejs i spillet, hvor de skal tage stilling til deres informationsbehov på udvalgte tidspunkter i projektarbejdet. SWIM var et såkaldt ”just-in-time” værktøj, hvor faserne i projektarbejdet blev kædet direkte sammen med de tilsvarende faser i informationssøgningen: orienteringsfasen, problemformuleringsfasen, planlægningsfasen, fordybelsesfasen og konklusions- og perspektiveringsfasen. SWIM blev udbredt til både universitets- og gymnasiebiblioteker, CVU’er og internationale institutioner som Universitetsbiblioteket i Bergen og Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Projektet modtog også innovationsprisen “Det gyldne snit” for sin nyskabende integration af video i undervisning.